|
Discman De discman stelde je in staat overal en altijd je favoriete cd's af te spelen: in de trein, in de schoolkantine en zelfs tijdens het joggen. Zelden had een apparaat echter zo'n korte levensspanne: net achttien jaar oud werd de discman vermoord door de iPod. door Robert van Eijden Na het cassettedeck kwam de walkman en na de cd-speler kwam de discman. Dat is logisch, zou Johan Cruijff zeggen. De eerste portable cd-speler, de Sony D-50, kwam in 1984 op de markt, twee jaar na de introductie van de cd-speler. Het apparaat was ongeveer even groot als vier op elkaar gestapelde cd-doosjes. Een enorme prestatie, want bijna alle technologie die in de huiskamerformaat cd-speler zat, was ook in de discman geperst. Helaas kwam er een enorm batterijstation bij (waar zes C-batterijen in moesten) om het ding te laten werken. Maar, om Johan Cruijff maar weer eens te citeren, elk nadeel heb z'n voordeel: het batterijstation paste precies om de discman heen en fungeerde zo als beschermhoes.Nieuwe versies werden kleiner en konden met minder batterijen toe, zodat joggen met je discman helemaal nineties werd (de term 'discman' werd de algemene aanduiding voor draagbare cd-spelers van alle merken, al mocht alleen Sony de naam gebruiken). Helaas sloeg het ding bij het joggen steeds over, maar rond 1993 kwamen de eerste discmans met electronic skip protection op de markt. Deze apparaten sloegen een aantal seconden muziek op in een buffer, waardoor eventueel overslaan onhoorbaar gecorrigeerd werd. De eerste versies van electronic skip protection vraten batterijen, maar toen dit euvel rond 1997 was verholpen, leek niets een lang en succesvol leven voor de discman in de weg te staan. Megabass Zwart is maar zwart, dus in de loop der tijd verschenen er ook vrolijk gekleurde discmans die bij je joggingpak of iMac pasten. Daar zat je dan in de trein, met je nieuwste discman en twee langwerpige zwarte opbergmappen van de firma Case Logic met 80 cd's erin. Met die megabass-knop klonken je cd's van Jennifer Lopez, Destiny's Child en Roger Sanchez extra vet. Gnuivend keek je naar de bijna bejaarde man naast je, die nog steeds een walkman en cassettebandjes meezeulde. Wat ouderwets! Maar wacht, wat zat die jongen daar tegenover je te doen met dat mysterieuze witte doosje waar al even mysterieuze witte oordopjes uit kwamen? Een wiel rond te draaien met zijn duim? Inderdaad, toen eind 2001 de eerste iPods opdoken, was het snel gedaan met de discman. Al worden ze nog steeds geproduceerd, speciaal voor consumenten die mp3, computer en iTunes te modern vinden. Voor de discman zelf is niets te modern: de nieuwste generatie speelt ook cd's met mp3-bestanden af, hetgeen als voordeel heeft dat er batterijen worden bespaard omdat de cd niet continu hoeft te draaien tijdens het afspelen van de track. Ondanks deze vernieuwing is de discman bijna uit het straatbeeld verdwenen. Zelden veranderde een apparaat zo snel van modern in overbodig. Of zoals Cruijff al zei: als het niet goed gaat, dan gaat het niet goed. Ik wil nog meer flashbacks! |