Game & Watch

In vergelijking met GTA IV zijn ze simpeler dan simpel, maar toch waren ze razend populair: de Nintendo Game & Watch-spelletjes. Een voorbedrukt lcd-schermpje in een plastic omhulsel met een paar knoppen bleek in 1980 genoeg voor dagenlange pret.

door Robert van Eijden

Volgens de legende kreeg Nintendo's game designer Gunpei Yokoi het idee voor Game & Watch toen hij in de trein zat. In de stoel naast hem zat een zakenman uit pure verveling willekeurig op de knoppen van zijn lcd-rekenmachine te drukken. Yokoi sloeg dit tafereel gade en vroeg zich af: kan ik voor die man geen klein lcd-spelletje ontwerpen? En hup-saké, Game & Watch was geboren.

Game & Watch was een simpele maar doeltreffende portable game (de toevoeging '& Watch' sloeg op het klokje dat in het apparaatje was verwerkt). Een plat kastje met daarin een lcd-scherm en aan de linkerkant knopjes voor onder, boven, links en rechts. Aan de rechterkant zat een knopje voor springen of schieten en rechtsboven tenslotte de knopjes voor game a, game b (hetzelfde als game a, maar dan sneller) en het instellen van het klokje. Het lcd-scherm was door middel van een overlay gedeeltelijk voorbedrukt met de vaste onderdelen van het spel, zoals platforms of bomen - dat kon omdat elke Game & Watch toch maar één game had.

De eerste Game & Watch-serie van vijf spellen (de Silver-serie, vanwege de kleur van het omhulsel), verscheen in 1980. We herinneren ons uit dat decennium vooral de arcadekasten in de speelhal, maar dit was minstens net zo leuk: spelletjes die je overal mee naartoe kon nemen! Op je kamer, in de bus en in de kerk (wel even het geluid uitzetten): de Game & Watch was overal. En je hoefde ze niet te kopen, want videotheken verhuurden de spelletjes voor een paar gulden per week. Omdat je vriendjes ook allemaal Game & Watch-spelletjes huurden en je de games in de pauzes op het schoolplein met elkaar ruilde, wist je binnen de kortste keren welke game vet was, of 'onwijs gaaf', zoals je toen zei.

Sovjet-Unie
Na de Silver-, Gold- en Widescreenserie kwamen in 1982 de Multiscreens: uitklapbare Game & Watch-spellen met twee schermen. Vooral de oranje Donkey Kong-Multiscreen werd een hit. Het succes van Game & Watch bleef niet onopgemerkt: verschillende elektronicafabrikanten brachten Game & Watch-klonen uit. Zelfs in de toenmalige Sovjet-Unie werden vanaf midden jaren tachtig Game & Watch-spelletjes geproduceerd en verkocht.

In 1991 verscheen het 59e en laatste Game & Watch-spelletje. Het systeem was toen technisch gezien al gedateerd, want twee jaar eerder was de Game Boy (ook een uitvinding van Yokoi) gelanceerd: een handheld game console waar je cartridges in kon doen. Game & Watch is niet van de aardbodem verdwenen, want de oude games zijn verzameld te koop voor de Game Boy. Nintendo heeft tevens het karakter Mr. Game & Watch in het leven geroepen, dat geregeld opduikt in spellen voor de GameCube en de Game Boy Advance. De Mr. Game & Watch van vlees en bloed, Gunpei Yokoi, is niet meer onder ons: voor hem was het in 1997 game over.

Ik wil nog meer flashbacks!