i-mode

Eerst was er WAP, toen was er i-mode: e-mailen en foto's versturen met je mobiele telefoon en browsen in een afgesloten omgeving. De dienst is populair in Japan, maar kwam in Nederland (en de rest van Europa) nooit echt van de grond.

door Robert van Eijden

Eigenlijk was het leukste aan dat hele i-mode de commercial waarmee de dienst in 2002 door KPN in Nederland werd gelanceerd. Een jongen strompelt de ochtend na een wild feest door een met lege bierflesjes bezaaide woonkamer, gaat naar buiten en neemt een duik in het zwembad in de tuin. Dan gaat zijn mobiele telefoon af, die op de rand van het zwembad ligt. Hij opent het bericht 'Te gek feest' van een vriend en bekijkt een foto met de titel 'Lachuh!'. De foto, genomen tijdens het wilde feest van de vorige avond, toont hoe zijn vrienden met zijn allen in het zwembad staan te plassen.

Met i-mode, in 1999 van start gegaan in Japan, kon je e-mailen en foto's versturen met je mobieltje. Wat had je daar voor nodig? Een i-mode toestel (de meeste waren van het merk NEC), een KPN-abonnement en een i-mode-databundel. Tevens kon je webdiensten bezoeken - de abonnementskosten van deze speciaal voor i-mode gemaakte sites varieerden van nul tot 2 euro per maand. De verdere kosten waren tamelijk ondoorzichtig. Prepaid was nog het makkelijkst te begrijpen: voor 10 euro kon je ongeveer 600 Kb erdoor jassen, dat waren circa 100 i-mode-pagina's of 240 e-mails van 1000 tekens.

Een belangrijk kenmerk van i-mode was dat de webdiensten werden aangeboden in een gesloten omgeving, vergelijkbaar met internetvarianten als het toenmalige Het Net of CompuServe. Door de contentverspreiding in eigen hand te houden, genereerde de telecomprovider extra inkomsten. Het aanbod was divers: in de top tien van populaire i-mode-diensten uit april 2004 staan onder meer De Telefoongids, TMF ringtones, NOS Teletekst, Plus18 en Meteoconsult. Helaas was de eerste generatie i-mode-toestellen niet goed voorbereid op alle fraaie kleurenplaatjes die werden getoond: de batterij was al leeg voordat je 'Is dat echt Katja Schuurman naakt?' had geroepen.

Impopulariteit
Net als zijn tekstgebaseerde voorganger WAP is i-mode in Nederland (en de rest van Europa) nooit populair geworden, hoewel KPN in februari 2004 beweerde één miljoen i-mode-klanten te hebben. (Misschien dat er één miljoen toestellen in omloop waren waar i-mode op zat, maar dat betekent niet dat er ook één miljoen i-mode-gebruikers waren.) Waarschijnlijk ligt de oorzaak van de impopulariteit in de combinatie van de ondoorzichtige tariefstructuur, onduidelijkheid over de precieze mogelijkheden van i-mode en de gesloten browse-omgeving.

In juli 2007 besloot KPN dat i-mode wordt afgebouwd: er komen geen nieuwe toestellen of diensten meer op de markt. Ook in Japan raakt i-mode langzaam achterhaald, voorspelt de ontwikkelaar van i-mode, Takeshi Natsuno. “Ik geloof dat de iPhone dichter bij de mobiele telefoon van de toekomst staat dan de nieuwste Japanse mobiele telefoons,” zei hij dit jaar. Inderdaad, de techniek heeft i-mode ingehaald: we hebben het snelle UMTS-netwerk en op de nieuwste generatie mobiele telefoons kun je redelijk comfortabel webbrowsen en zelfs YouTube-filmpjes bekijken. Zoals de zwembadcommercial van i-mode. Lachuh!

Ik wil nog meer flashbacks!