Nokia 3310

Wie is er niet zijn mobiele-telefooncarrière begonnen met de blauwgrijze Nokia 3310? Het even robuuste als gebruiksvriendelijke model is nog steeds populair onder bejaarden van alle leeftijden. Zonder camera, maar met Snake II!

door Robert van Eijden

De Nokia 3310 is een uit één stuk gebeeldhouwde mobiele telefoon, een wonder van eenvoud in vorm en inhoud. Zeg maar gerust: een kunstwerk. Tien jaar oud is het model alweer, en hoewel de productie in 2005 werd gestopt, zie je tussen alle iPhones en HTC's nog geregeld een 3310 in het straatbeeld. Zij het niet in de hipste straten. De meeste 3310-bezitters - type 'Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg' - denken namelijk: 'Een nieuwe telefoon kopen? Ik wacht eerst wel tot deze stuk is.' En zo komen we meteen bij het belangrijkste kenmerk van de 3310: hij gaat nooit stuk. Nooit? Nee, nooit. Je kunt de 3310 al bellend op straat uit je handen laten vallen, de onderdelen oprapen van het asfalt, het toestel thuis weer in elkaar zetten en zie: hij gaat meteen over. Het is je gesprekspartner van zonet, die wil weten waarom je midden in het gesprek ophing.

Tegenwoordig wordt de 3310 enigszins oneerbiedig tot de categorie 'koelkasten' gerekend, maar bij zijn verschijning in het jaar 2000 was het (mede omdat er geen antenne uitstak) een mobieltje met een uitgesproken slanke lijn. En beviel de aanblik van de 3310 je toch niet helemaal, dan kon je het uiterlijk aanpassen. Voor- en achterkant waren afneembaar en konden worden vervangen door een frontje met notenhoutdesign, Disneyfiguren, playmates of één van de honderden andere ontwerpen. Allemaal te koop bij een Turk in een kraampje op de markt, die je telefoon voor tien goelden desgewenst ook simlockvrij maakte.

Mobiele RSI
Wat bood de 3310 nog meer? Extra lange sms'jes (van 459 tekens - je betaalde natuurlijk wel voor drie berichtjes), een calculator, een stopwatch, een wekker, een T9-woordenboek en je kon er herinneringen voor jezelf op bijhouden. Met de 3310 werd ook de fun in mobieltjesland uitgebreid: er zaten vier spelletjes op, waaronder Snake II, de opvolger van het van oudere Nokia-modellen bekende Snake. Menigeen liep mobiele RSI op door het veelvuldig spelen van Snake II tijdens verloren uurtjes. Zelfs nu wordt Snake II nog gespeeld: kijk maar eens op YouTube, waar Snake II-fanaten foto's en filmpjes plaatsen om te bewijzen dat ze een highscore van 4110 punten hebben gehaald. Compleet met jaloerse reacties: 'Cheat.'

Volgens Nokia zijn er van 2000 tot en met 2005 ongeveer 126 miljoen exemplaren van de 3310 (en zijn tweelingbroer-met-WAP, de 3330) verkocht. Daarmee staat het toestel derde op een natte-vinger-Wikipediaranglijst van bestverkochte mobieltjes aller tijden. Waarschijnlijk nog meer dan de robuustheid is de ultieme gebruiksvriendelijkheid (lees: eenvoudige menustructuur) de reden dat de 3310 zo populair werd en nog steeds wordt gebruikt door bejaarden van alle leeftijden. Je kunt er geen foto's mee maken of radio luisteren, maar wel geweldig goed mee bellen en sms'en - voor veel mensen de enige activiteiten die ze met een mobiele telefoon willen uitvoeren. Is er eigenlijk al een 3310-app beschikbaar voor de iPhone?

Ik wil nog meer flashbacks!