Sony Sports Walkman WM-F5

De Sony Sports Walkman. In drie woorden: wat een joekel. In 1983 was je de bink van het schoolplein als je dit 'waterproof' gele gevaarte kon betalen. En hij stond ook zo goed bij je halflange O'Neill donsjas met gele touwtjes!

door Robert van Eijden

Naast zijn geprononceerde kleurstelling was er nog iets opvallends aan de hand met de Sports Walkman: de mensen die 'm hadden, deden niet aan sport. Joggers en rollerskaters kozen liever een kleiner model, want de Sports Walkman was naast erg geel ook erg groot. Volgens Sony was de Sports Walkman waterdicht (in advertenties lag het ding uitdagend te bling-blinken in de sneeuw en op het strand), maar in de praktijk bleek dat nogal tegen te vallen.

Maar goed, je kocht dan ook geen walkman om ermee te gaan diepzeeduiken, maar om er cassettebandjes mee af te spelen. Met daarop liedjes die je opnam van de radio of de lp's van je buurjongen-die-al-een-snorretje-had: Every breath you take van The Police, Billie Jean van Michael Jackson en Let's dance van David Bowie. Met zulke kneiters op je koptelefoon (geen dopjes aan een draadje, maar kussentjes aan een boogje) vergat je de omgeving en als het meezat ook de hoge aanschafprijs van de Sports Walkman.

Walkman-geschiedenis: Sony introduceerde de walkman op 1 juli 1979 in Japan, zes maanden later volgden Europa en Amerika. Vanaf dag 1 was het ding niet aan te slepen. De walkman werd een van de meest succesvolle producten op het gebied van consumentenelektronica - zeg maar de iPod van de jaren tachtig. Walkmanweetje: in Zweden zou de walkman Freestyle gaan heten, in Engeland Stowaway en in de Verenigde Staten Soundabout. Op het laatste moment besloot Sony echter de walkman wereldwijd onder de naam walkman te verkopen, omdat heel Europa al om 'de walkman' vroeg.

Van de Sports Walkman verscheen in 1987 nog een versie die op zonne-energie werkte. Daarna hoorden we ruim vijftien jaar niks meer van dit icoon. Tot vorig jaar, toen de Amerikaan John Young van een oude Sony Sports Walkman een robuuste hoes voor zijn iPod maakte. Young doopte dit mannelijke alternatief voor het nichterige iPodsokje de Retropod. Na enthousiaste reacties wilde Young de markt op met zijn idee, maar hij staakte zijn activiteiten toen hij de advocaten van Sony op zijn dak kreeg.

Ja, de walkman, dat hebben die rare Japanners toch allemaal maar mooi bedacht. Hoewel? De Duitser Andreas Pavel beweert dat hij de walkman al in 1977 heeft uitgevonden - hij noemde zijn product de Stereobelt en vroeg in diverse Europese landen patent aan. Toen Sony twee jaar later met de sterk op de Stereobelt lijkende walkman kwam, was Pavel nicht amusiert. Na jarenlange rechtszaken ging Sony vorig jaar akkoord met een schikking: volgens het Duitse weekblad Der Spiegel betaalde het elektronicaconcern 'enige miljoenen euro's' aan Pavel.

Ik wil nog meer flashbacks!